2ο Μικρό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος

Το Κέντρο Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ σε συνεργασία με το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου και στα πλαίσια προσπάθειας δημιουργίας μιας θεατρικής πλατφόρμας στην Κύπρο, παρουσίασε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το Μικρό φεστιβάλ αρχαίου δράματος, στο Παλιό Ξυδάδικο στη Λεμεσό. Πρόκειται για ένα φεστιβάλ θεατρικών παραστάσεων σύγχρονων προσεγγίσεων πάνω στο αρχαίο δράμα με φετινή θεματολογία «Γυναικεία Φιγούρα στο Αρχαίο Δράμα». Επίσης, όλες οι παράλλληλες δραστηριότητες κινούνται γύρω από το συγκεκριμένο θέμα: θεατρικό σεμινάριο, ανταλλαγή δουλειάς και Συμπόσιο Λήξης.

Το ΜΙΚΡΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΙΙ πραγματοποιήθηκε στις 27 Μαρτίου, Παγκόσμια Μέρα Θεάτρου και τελείωσε στις 3 Απριλίου με το Συμπόσιο Λήξης. Είχαν επιλεχθεί νέοι καλλιτέχνες και ομάδες από την Κύπρο, την Ελλάδα και την Πολωνία, που έχουν αναπτύξει ενδιαφέρουσα προσέγγιση στην αρχαία δραματουργία, με παραστάσεις στημένες σε εναλλακτικούς χώρους. Κάθε παράσταση είχε την ευκαιρία να παρουσιαστεί τρεις φορές και κάθε βράδυ παρουσιάζονταν δύο διαφορετικές παραγωγές..

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Κυριακή - 27 Μαρτίου
20 :00 MONOLOG , Elzbieta Rojek, διάρκεια 25’ (PL)
Διάλλειμα 15’
20 :40 Εσίγησα, Θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ/ Έλενα Αγαθοκλέους, διάρκεια 25’ (CY)

Δευτέρα – 28 Μαρτίου
20 :00 MONOLOG, Elzbieta Rojek, διάρκεια 25’ (PL)
Διάλλειμα 15’
20 :40 Εσίγησα, Θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ/ Έλενα Αγαθοκλέους, διάρκεια 25’ (CY)

Τρίτη – 29 Μαρτίου
20 :00 ΑΝΟΙΚΤΟΣ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ μεταξύ MONOLOG και Εσίγησα, διάρκεια 30’
Διάλλειμα 15’
20 :45 Σώμα Χρησμός, Μαρία Μωραϊτοπούλου/Ηλέκτρα Γωνιάδου, διάρκεια 25’ (GR)

Τετάρτη - 30 Μαρτίου
20 :00 Σώμα Χρησμός, Μαρία Μωραϊτοπούλου/Ηλέκτρα Γωνιάδου, διάρκεια 25’ (GR)
Διάλλειμα 35’
21 :00 Γιατί αυτό και σπίτι μου είναι, Μάριος Ιωάννου και Emanuele Balzani, διάρκεια 50’ (CY)

Πέμπτη – 31 Μαρτίου
20 :00 Sylwia: Medea, Sztuka Nova, διάρκεια 60’ (PL)
Διάλλειμα 15’
21 :15 Σώμα Χρησμός, Μαρία Μωραϊτοπούλου/Ηλέκτρα Γωνιάδου, διάρκεια 25’ (GR)

Παρασκευή – 1 Απριλίου
20 :00 Sylwia: Medea, Sztuka Nova, διάρκεια 60’ (PL)
Διάλλειμα 15’
21 :15 Γιατί αυτό και σπίτι μου είναι, Μάριος Ιωάννου και Emanuele Balzani, διάρκεια 50’ (CY)

Σάββατο – 2 Απριλίου
20 :00 Sylwia: MedeaΔιάλλειμα 15’
21 :15 Γιατί αυτό και σπίτι μου είναι, Μάριος Ιωάννου και Emanuele Balzani, διάρκεια 50’ (CY)

"MONOLOG"/ Elzbieta Rojek . 25’
Το MONOLOG είναι ένα ηλεκτρο-ακουστικό μιμό-δραμα βασισμένο σε μονόλογο της Μήδειας του Ευριπίδη. Ενώ τα παιδιά της κοιμούνται μέσα στο σπίτι του Ιάσονα, τα παιχνίδια τους βρίσκονται διασκορπισμένα έξω στο πάτωμα. Η Μήδεια σε ρυθμούς μπρος - πίσω, με μαχαίρι στο χέρι, παλεύει με τη συνείδηση της: να σκοτώσει ή να μην σκοτώσει.
« Στο MONOLOG ήθελα να εξευρευνήσω μόνο ένα πράγμα: την εσωτερική διαμάχη. Εστίασα σε ένα μόνο μονόλογο της Μήδειας. Ήθελα να μάθω από που έρχονται τα λόγια της. Έτσι γύρισα τη Μήδεια από ΄μέσα έξω΄. Επιχείρησα να δείξω τη δημιουργία εκείνων των σκοτεινών σκέψεων. Το αποτέλεσμα δεν είναι τόσο μια ιστορία παρά μια κλιμακωτή διάθεση.»
Daniel Bird
σκηνοθέτης - Daniel Bird, κοστούμι - Magdalena Tesławska, ηθοποιός -  Elzbieta Rojek

‘’ΕΣΙΓΗΣΑ’’ / Θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ . 25’
...διατί λυπάσαι, ψυχή μου;
και διατί τόσον με ενοχλείς;
βάλε φυλακήν εις το στόμα μου,
και κράτησον την θύραν των χειλέων μου.
Εμφανίζεται η φιγούρα της Μήδειας μετά το έγκλημα. Ακολουθείται η γραμμή του Heiner Muller, ο οποίος την αντιμετωπίζει, όχι ως τη φόνισσα των παιδιών της, αλλά συνδέει την Μήδεια με την προδοσία και την επανάσταση. Σε μια στιγμή αναγκαστικής απολογίας οι μνήμες είναι συγκεχυμένες. Το μόνο που απομένει είναι η σιωπή.
ιδέα/ ερμηνεία – Έλενα Αγαθοκλέους, συνεργάτης/ training - Elzbjeta Rojek, κοστούμι – Παρασκευή Γελαράκη, φωτογραφία – Μενέλαος Παπαγιώργης, κείμενα: Μήδεια Ευριπίδη, Μήδειας Υλικό Heiner Muller, Ψαλμοί του Δαβίδ, Νίκος Καρούζος.
ευχαριστίες στην Παναγιώτα Ηροδότου, Λούκα Βαλέβσκι

‘’ΣΩΜΑ ΧΡΗΣΜΟΣ’’ / Μαρία Μωραϊτοπούλου και Ηλέκτρα Γωνιάδου . 25’
-«Ω!δύστυχες γυναίκες
Ω!τόλμες των θεών.
Λοιπόν το δίκιο τάχα που θα ‘βρούμε
αν οι αδικίες των δυνατών στον όλεθρο μας στέλνουν;» (KΡΕΟΥΣΑ-ΙΩΝ-ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ)
Ιώ, Κρέουσα, Κασσάνδρα. Τρεις τραγικές γυναίκες που βασανίζονται χωρίς να φταίνε.
Που ατιμάστηκαν από θεούς και βασιλιάδες στρατηλάτες.
Κι’απ’ αυτήν τη βίαιη συνένωση γεννιούνται οι φυλές των Ελλήνων.
Σώμα μήτρα φυλή γένος κοινωνία
θεός βασιλιάς αφέντης άντρας
Αιματηρός ο δρόμος απ’τη μητριαρχία στην πατριαρχεία
« Η παράσταση ήταν ήδη διαμορφωμένη στο μυαλό μας με σκοπό κάποτε να πάρει μορφή....το μικρό φεστιβάλ ήταν η αφορμή γι’αυτήν την υλοποίηση. »
ηθοποιοί - Μαρία Μωραϊτοπούλου, Ηλέκτρα Γωνιάδου, δραματουργική επεξεργασία - Μαρία Μωραϊτοπούλου, μουσική επιμέλεια - Ηλέκτρα Γωνιάδου

ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ / Μάριος Ιωάννου και Emanuele Balzani . 50’
« Ο πόλεμος είναι μια καθημερινή υπόθεση για όλους μας, άμεσα, ή έμμεσα. Αυτό είναι κυρίως που μ' έκανε να προτιμήσω να αντιμετωπίσω αυτή την σκηνοθεσία με τον πιο απλό και ευθύ τρόπο που

γινόταν.
Κοιτάζοντας την Ιφιγένεια είδα τα εκατομμύρια σκυθρωπών γυναικών, που καταδικάζονται, χωρίς επιλογή, σε μια φθοροποιό καθημερινότητα. Στην Κασσάνδρα είδα την κατά κάποιο τρόπο αναπόφευκτη υστερία των προσκολλήσεων, καθώς επίσης και την κρυμμένη τρυφερότητα, που υπάρχει κάτω από το μίσος και την γελοία μας εκδικητικότητα. Στην Ελένη αντίκρισα την απώλεια ταυτότητας που οι περισσότεροι άνθρωποι βιώνουν μπροστά σ' ένα καθρέφτη, που τους λέει τα ίδια ψέματα μ' εκείνα που τους έχει συνηθίσει κι η επίσημη ιστορία.
Το αποτέλεσμα είναι ενα αδιέξοδο  στο οποίο κατοικούν οι τρεις γυναίκες, συνδεδεμένες μεταξύ τους με την πρόφαση ενός άδικου πολέμου. Ένας πόλεμο που ακατάπαυστα σβήνει και επανέρχεται μ' ένα θρήνο, μ' ένα χασμουρητό,  ένα γέλιο,  ένα κουτσομπολιό... Οικείος σαν μια λαϊκή μελωδία, και παλιός σαν ένα λασπωμένο ζευγάρι κόκκινα παπούτσια, που  μας παρασέρνει μακριά από το βουητό του,  αντανάκλώντας τις τρείς από τις αμέτρητες γυναίκες που είμαστε, ή που μπορούμε να είμαστε »
Emanuele Balzani
ερμηνεία - Μάριος Ιωάννου, σκηνοθεσία - Emanuele Balzani, σκηνικά/ κοστούμι - Μελίτα Κούτα
φως και σκιές - Κωνσταντίνος Οθωνος, ηχητκό τοπίο - Emanuele Balzani, μετάφραση - Θρασύβουλος Σταύρου, διευθυνση παραγωγής - Μάριος Ιωάννου

‘’‘’SYLWIA:MEDEA’’ / Sztuka Nowa . 60’

Η παράσταση “Sylwia:Medea” φέρει μια νέα ερμηνεία του μύθου της Μήδειας, ένος από τους πιο σημαντικούς μύθους του Μεσογειακού χώρου. Η παράσταση ερευνά την παράξενη ομοιότητα της ιστορίας της Μήδειας και της βιογραφίας της Αμερικανίδας ποιήτριας και συγγραφέα Σύλβια Πλαθ.
Το “Sylwia:Medea” είναι μια πολυμορφική παραγωγή που συνδιάζει ποιητικό κείμενο, χορό, video προβολή και ηλεκτρονική μουσική. Προέρχεται από την παράδοση της σωματικής εκπαίδευσης του ηθοποιού και φόρμες του σύγχρονου χορού, contact improvisation. Μέσα από μεταφορές και υπονομευτικές εικόνες, στόχος της παράστασης είναι να φτάσει στο μυστικό της προδοσίας, της αγάπης και του θανάτου.

ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΛΗΞΗΣ / 3 Απριλίου
Κατά την τελευταία μέρα του φεστιβάλ πραγματοποιηθεί το Συμπόσιο Λήξης. Θα ξεκινήσει με σύντομους χαιρετισμούς και τη βασική εισήγηση που θα γίνει από τον Κωνσταντίνο Μελίδη, Υποψήφιος Διδάκτορας Κλασσικής Φιλολογίας Πανεπιστήμιο Paris – Sorbonne, με θέμα “Γυναικισμός και ανδρισμός: αντρική ερμηνεία γυναικείων χαρακτήρων στην αρχαία ελληνική τραγωδία ». Θα ακολουθήσουν σύντομες παρουσιάσεις των ομάδων/καλλιτεχνών που παρουσίασαν παραστάσεις κατα το φεστιβάλ. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να συζητήσει για τους προβληματισμούς των καλλιτεχνών κατα τη δημιουργία των παραστάσεων και για το τελικό αποτέλεσμα. Το συμπόσιο θα συντονίσει η Ράνια Ιακώβου, Υποψήφια Διδάκτορας Κλασσικής Φιλολογίας.

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ / 31 Μαρτίου – 2 Απριλίου
Το φετινό θεατρικό σεμινάριο έχει τίτλο “Monologue workshop” και θα πραγματοποιηθεί κάτω από τις οδηγίες της εξαιρετικής ηθοποιού/ εκπαιδεύτριας από την Πολωνία Elzbieta Rojek. Η Rojek είναι γνωστή στο κοινό της Κύπρου από την παράσταση «IF» - θεατρική ομάδα ΜΙΤΟΣ/neTTheatre – η “πολωνική” Κλυταιμνήστρα - και υπήρξε η βασική συνεργάτιδα για την παράσταση «Εσίγησα» της θεατρικής ομάδας ΜΙΤΟΣ.
Στο «Monologue workshop» η φωνή θα αντιμετωπιστεί ως ένα προσωπικό τραγούδι. Η Elzbieta Rojek μέσα από διαφορετικές τεχνικές θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες να ανακαλύψουν ρυθμούς και προσωδίες του αρχαίου ελληνικού κειμένου. Πως η μουσική μεταδίδεται και εκφράζεται μέσα από σωματικές ωθήσεις, πως η μουσική μπορεί να προβοκάρει ή συγχρονιστεί με την κίνηση. Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στη Στέγη Σύγχρονου χορού στη Λεμεσό.

ΑΝΟΙΚΤΟΣ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ / 29 Μαρτίου
Η Elzbieta Rojek με την παράσταση της MONOLOG και η Έλενα Αγαθοκλέους με το ΕΣΙΓΗΣΑ, θα αποδομήσουν τις παραστάσεις τους, υπό το καθεστώς της αλληλεπίδρασης και του ανοικτού διαλόγου, μπροστά στο κοινό. Και οι δύο παραστάσεις/ μονόλογοι βασίζονται στη φιγούρα της Μήδειας, το MONOLOG έχει να κάνει με την εσωτερική διαμάχη πριν το έγκλημα και το ΕΣΙΓΗΣΑ αφορά στο τίμημα της πράξης αυτής.

                Διεύθυνση γραφείου:

Κέντρο Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ

Άστιγγος 1, 3016 Λεμεσός, Κύπρος

Διεύθυνση Παλιού Ξυδάδικου:

Γενεθλίου Μιτέλλα 34,

3036 Λεμεσός, Κύπρος

      Τηλέφωνο:

(+357) 99 985232